ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΚΥΛΟΥ: ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟ ΜΠΩΛ ΦΑΓΗΤΟΥ

G.S
0
Εκτός από την κοινωνικοποίηση, υπάρχουν άλλες, υψηλής προτεραιότητας ασκήσεις για τα κουτάβια. 

Αυτές είναι οι ασκήσεις για το μπωλ του φαγητού, η ανταλλαγή αντικειμένων, οι εντολές «θέσης» και οι ασκήσεις «χειρισμού». Για τα σκυλιά μεγάλη προτεραιότητα έχει το να φυλάνε το χώρο τους(την περιοχή τους) και πολλά από αυτά είναι δύσκολα στο χειρισμό. Aυτό συμβαίνει επειδή είναι φυσιολογικά ζώα και όχι επειδή είναι πεισματάρικα, ευερέθιστα ή «αχρείοι». Συνεπώς οι ασκήσεις «προφύλαξης» είναι σημαντικές για όλα τα κουτάβια..
Όταν ταΐζουμε το σκυλί, μπορούμε να περιφερόμαστε γύρω του, ενώ αυτό τρώει. Μπορούμε να κάτσουμε στο πάτωμα από πίσω του χτυπώντας το ελαφρά και τριγυρίζοντας τα χέρια μας στο μπωλ.
Χρειάζεται να μάθει, μέσα από εμπειρία πολλών επαναλήψεων, ότι η παρουσία μας γύρω από αυτό και το πιάτο του, δεν είναι απειλή. Μπορούμε να ταΐζουμε το σκύλο κάποια από τα γεύματα του σε δόσεις, για να συνδέσει το χέρι μας που πλησιάζει το μπωλ με «ευχάριστα νέα»: «επιπλέον φαγητό». Μπορούμε να δοκιμάσουμε να πάρουμε το μπωλ στη μέση του γεύματος του σκύλου και να του το ξαναδώσουμε, αφού προσθέσουμε κάτι πιο νόστιμο. Αυτό μπορεί να είναι μία κουταλιά από την τροφή του, τυρί ή ένα κομμάτι συκώτι. Επίσης μπορούμε να δοκιμάσουμε να περιφερόμαστε κοντά στο σκυλί ενώ εκείνο τρώει και να πετάμε στο μπωλ κάποιες νόστιμες μπουκιές.
Στόχος είναι να πλησιάζουμε ή να μετακινούμε το μπωλ με ασφάλεια και αυτό να σημαίνει συγχρόνως κάτι καλό για το σκυλί. Πρέπει να σημειώσουμε πως αυτό είναι κάτι ενάντια στη φύση του σκυλιού και στη φυσική του τάση να προστατεύει το φαγητό. Στο φυσικό του περιβάλλον η ένθερμη φύλαξη αντικειμένων «υψηλού κινδύνου» όπως το φαί μπορεί να γίνει προσαρμόσιμη.

Μπορούμε να έχουμε πολλούς άλλους ανθρώπους και να κάνουν ασκήσεις με το φαί και το μπωλ, έτσι ώστε να βοηθήσουμε το σκυλί να αποκτήσει μια γενικευμένη αντιμετώπιση των ασκήσεων κατά της φύλαξης. Αυτό το είδος των ασκήσεων χτίζει εμπιστοσύνη στο σκυλί.
Οποιουδήποτε είδους φύλαξη-περιοχής προκαλείται από ανασφάλεια. Το σκυλί λειτουργεί με βάση τη θεωρία που λέει ότι όταν κάποιος πλησιάζει το γεμάτο του μπωλ ή το φαγητό του, τότε πρόκειται για μία «υπόθεση ζωής ή θανάτου». Το μαθαίνουμε εμείς ότι κάτι τέτοιο δεν είναι τίποτα φοβερό. Μπορεί αντίθετα να είναι κάτι το ευχάριστο.
Εάν δουλεύουμε με σκυλιά που ήδη έχουν πρόβλημα και όχι απλά για πρόληψη με κουτάβια ή με ενήλικα σκυλιά που δεν έχουν την τάση να φυλάνε πρέπει να προχωράμε πολύ αργά και προσεκτικά. Προϋπόθεση για να δουλέψουμε με σκυλιά που έχουν πρόβλημα, είναι να έχουν αυτά μαλακό στόμα. Εάν αυτό δεν υπάρχει, τότε πρέπει να το δημιουργήσουμε. Μπορούμε να κάνουμε πολλές ασκήσεις για να μάθουμε το σκυλί να δαγκώνει μαλακά, να τελειώνουμε το παιχνίδι με υπερβολικούς ήχους πόνου οποτεδήποτε το σκυλί κάνει ατυχείς επαφές, να βουρτσίζουμε τα δόντια του και γενικά να προσεγγίζουμε τα χέρια μας στο στόμα του ταΐζοντάς το.
Για τις ασκήσεις φαγητό και μπωλ, σε ενήλικα σκυλιά που είναι κτητικά μπορούμε να φορέσουμε βαριά-χοντρά γάντια ή να βάλουμε στο σκυλί φίμωτρο, μέχρι να σιγουρευτούμε για το στόμα του.
Μια καλή αρχή είναι να σχεδιάσουμε μία ιεραρχία από στάδια δυσκολίας.

Να μια πιθανή σειρά από ασκήσεις για ένα υποτιθέμενο σκυλί που φυλάει το φαγητό του:

1) Πλησιάζουμε το σκυλί και το άδειο μπωλ. Ταΐζουμε στο μπωλ μια χούφτα φαγητό, υποχωρούμε και επαναλαμβάνουμε για 10 φορές.
2) Πλησιάζουμε το σκυλί και το άδειο μπωλ, προσθέτουμε μία χούφτα φαγητό μέσα, βάζουμε το μπωλ πίσω, υποχωρούμε και επαναλαμβάνουμε 10 φορές.
3) Καθόμαστε δίπλα στο σκυλί και το μπωλ, κρατάμε το ένα χέρι στο μπωλ και δίνουμε το γεύμα του σε δόσεις με το άλλο χέρι.
4) Καθόμαστε δίπλα στο μπωλ και στο σκυλί και με το άλλο χέρι ακόμα στο μπωλ, χαϊδεύοντάς το και μιλώντας του ενώ εκείνο τρώει. Με το άλλο χέρι προσθέτουμε περιστασιακά μία έξτρα νόστιμη λιχουδιά μέσα στο μπωλ.
5) Καθόμαστε δίπλα στο μπωλ ενώ ο σκύλος τρώει, μετακινούμε το χέρι μας από το μπωλ, για να προσθέσουμε μία έξτρα γευστική λιχουδιά μέσα.
6) Πλησιάζουμε το σκύλο και το μπωλ ενώ εκείνος τρώει, προσθέτουμε μία έξτρα νόστιμη λιχουδιά στο μπωλ, υποχωρούμε και επαναλαμβάνουμε 10 φορές.
7) Πλησιάζουμε το σκύλο και το μπωλ ενώ εκείνος τρώει, μετακινούμε το μπωλ, προσθέτουμε την ξεχωριστή λιχουδιά, αλλάζουμε θέση στο μπωλ, υποχωρούμε και επαναλαμβάνουμε 10 φορές.
8) Επαναλαμβάνουμε τις ασκήσεις από το νούμερο ΄΄1΄΄ με ένα άλλο άτομο.
Πρέπει να σημειώσουμε ότι εάν σε ένα δεδομένο επίπεδο το σκυλί παρουσιάσει την οποιαδήποτε κτητικότητα ή φύλαξη (σε αυτά εμπεριέχονται το γρύλισμα, το ΄΄πάγωμα΄΄ του σκυλιού ή η ψυχρότητα) , γυρίζουμε σε μία ευκολότερη άσκηση και προχωρούμε πιο σταδιακά στην άσκηση που έχουμε το πρόβλημα. Εάν για παράδειγμα το σκυλί τα πάει μια χαρά από το επίπεδο ΄΄1΄΄ μέχρι το επίπεδο ΄΄5΄΄ αλλά γρυλίζει όταν το πλησιάσουμε ενώ εκείνο στην ουσία τρώει κανονικά, μπορούμε να παρεμβάλουμε μεταξύ του σταδίου ΄΄5΄΄ και ΄΄6΄΄ τα επόμενα 3 στάδια:
5α) Κάνουμε λίγες ακόμα επαναλήψεις στα στάδια νούμερο ΄΄1΄΄ και νούμερο ΄΄2΄΄, για να βοηθήσουμε το σκυλί να ετοιμαστεί για τα επόμενα.
5β) πλησιάζουμε το σκυλί σε μία συγκεκριμένη απόσταση π.χ. 3 βήματα, ενώ εκείνο τρώει και πετάμε το κοτόπουλο ή το συκώτι, υποχωρούμε και επαναλαμβάνουμε μειώνοντας σταδιακά την απόσταση έως ότου να είμαστε ικανοί να ακουμπήσουμε το μπωλ.
5γ) Περιμένουμε μέχρι την ώρα ακριβώς που τελειώνει το σκυλί το φαγητό και γλείφει το μπωλ, πριν πλησιάσουμε το ΄΄επιδόρπιο΄΄

Τώρα μπορούμε να δοκιμάσουμε ξανά το επόμενο στάδιο. Επίσης ο σκύλος μπορεί να σφάλει και στο στάδιο ΄΄5΄΄ αυτό καθ' εαυτό. Από την οπτική γωνία του σκύλου, η άσκηση αυτή διαφέρει πολύ από τις προηγούμενες ασκήσεις κατά τις οποίες κρατάγαμε το χέρι μας μέσα στο μπωλ συνέχεια. Mε το να βγάζουμε το χέρι μας από το μπωλ, χάνουμε την κτητικότητα. Πρέπει να το βγάλουμε πολύ σταδιακά.
Πρέπει να κάνουμε ό,τι χρειάζεται για να πραγματοποιήσουμε μόνο πετυχημένες προσπάθειες, έτσι ώστε να αποδείξουμε στο σκυλί μας ότι δεν αποτελούμε απειλή και πως μπορεί να ηρεμήσει. Εάν ποτέ χωλαίνετε σε οποιοδήποτε σημείο,ή χάνετε την εμπιστοσύνη,ή το σκυλί είναι δεινός φύλακας ή δαγκώνει επικίνδυνα, απευθυνθείτε σε έναν ικανό εκπαιδευτή ή συμπεριφοριστή.

ΑΝΤΑΛΛΑΓΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝΤα σκυλιά φύλακες-αντικειμένων, φυλάνε χαρακτηριστικά κόκαλα, παιχνίδια(από αυτά που μασάνε) και απαγορευμένα αντικείμενα τα κόκαλα, την κλεμμένη μπουγάδα, πλαστικά αντικείμενα ή σκουπίδια που βρίσκουν στο έδαφος. Σε κάποια από αυτά τα σκυλιά, υπάρχει ένα κοινό χαρακτηριστικό: η φύλαξή τους μοιάζει να είναι αντανακλαστική. Αλλά αντιδρούν όχι επειδή αυτό που κρατάνε είναι τόσο μεγάλης αξίας για αυτά, αλλά για το γεγονός ότι εμείς τα αντιμετωπίζουμε σα να είναι φοβερά ενδιαφέροντα, επιδεικνύοντας τόσο φλογερό ενδιαφέρον για να το πάρουμε μακριά.
Ή αγνοούμε το σκύλο και τον αφήνουμε να πάρει ακόμα και να καταπιεί ό,τι άχρηστο αντικείμενο βρίσκεται στο έδαφος ή αλλιώς αυξάνουμε την αξία του αντικειμένου με το να δείχνουμε τόσο τεράστιο ενδιαφέρον, θέλοντας να το πάρουμε μακριά του.

Η βασική λύση στο πρόβλημα των σκυλιών που φυλάνε αντικείμενα βρίσκεται στην εκπαίδευση και την αντιμετώπιση του προβλήματος εξ' αρχής. Το σκυλί χρειάζεται να έχει κάνει άπειρες ασκήσεις ανταλλαγής αντικειμένων για να ετοιμαστεί για τη «Μεγάλη Μέρα» όπου θα έχει πάρει κάτι πραγματικά επικίνδυνο που θα πρέπει να του το πάρουμε από το στόμα. Εάν έχει εμπιστοσύνη και είναι ήρεμο θα το αφήσει. Εάν βρίσκεται σε υπερένταση και είναι ανασφαλές δε θα το αφήσει. Βρισκόμαστε ένα βήμα πριν από το παιχνίδι, εάν αρχίσουμε να εξασκούμε το κουτάβι. Και όπως και στην κοινωνικοποίηση, έτσι και εδώ, όσο πιο νεαρό είναι το σκυλί, τόσο το καλύτερο.

Οι βασικές ασκήσεις ανταλλαγής αντικειμένων έχουν κάπως έτσι:
1) Δίνουμε στο σκυλί ένα αντικείμενο.(στην πρώιμη εκπαίδευση αυτό μπορεί να είναι ένα αντικείμενο που είναι απίθανο να διαφυλάξει. Αργότερα μπορούμε να προχωρήσουμε στα σημαντικά αντικείμενα).
2) Του λέμε «δώσ' το» ή «σ' ευχαριστώ»
3) Απομακρύνουμε το αντικείμενο.
4) Δίνουμε μια ωραία λιχουδιά από την τσέπη μας.
5) Δίνουμε πίσω το αντικείμενο και επαναλαμβάνουμε.

Κάνουμε 5 ή περισσότερες φορές στη σειρά και μετά φεύγουμε.
Προσπαθούμε να κάνουμε μερικά σετ των 5 επαναλήψεων τη μέρα με τα αντικείμενα να ποικίλουν κάθε φορά, ώστε να προκύψει η εντύπωση πως : ΄΄ Όποτε ο άνθρωπος παίρνει πράγματα μακριά, είναι πολύ καλό πράγμα για το σκύλο΄΄.

Όταν έχουμε δημιουργήσει μία ιστορία επιτυχημένων ανταλλαγών (μερικές μέρες από λίγα σετ τη μέρα), μπορούμε επίσης να ξεκινήσουμε να εξασκήσουμε το να παίρνουμε αντικείμενα που το σκυλί έχει αναπτύξει κτητικότητα.

Κάνουμε ένα σετ των 5 και μετά το αφήνουμε να συνεχίσει το μάσημα. Πρέπει πάντα να είμαστε ενήμεροι για την αξία που έχει το αντικείμενο που παίρνουμε μακριά. Για τα σημαντικά (υψηλής αξίας για το σκύλο) αντικείμενα αυξάνουμε την αξία της λιχουδιάς που το σκυλί παίρνει σαν αντάλλαγμα. Μπορούμε να του επιφυλάξουμε σπέσιαλ λιχουδιές όπως μια μπουκιά γαλοπούλα ή ένα κομμάτι από τυρί για αντάλλαγμα με τα σημαντικότερα αντικείμενα.

Να μια τυπική δομή :
1) Ξεκινάμε με ανταλλαγές με αντικείμενα χωρίς κανένα ενδιαφέρον (κάποια σετ των 5 επαναλήψεων ανά μέρα για 2 μέρες.
2) Συνεχίζουμε με ανταλλαγές με αντικείμενα λίγο πιο επιθυμητά (λίγα σετ των 5 επαναλήψεων για 2 μέρες).
3) Συνεχίζουμε με τα πιο επιθυμητά αντικείμενα χρησιμοποιώντας εξαιρετικά ξεχωριστές λιχουδιές (μερτικά σετ των 5 επαναλήψεων τη μέρα για 2 μέρες).
4) Ανταλλαγές με αντικείμενα με τα οποία το σκυλί αυθόρμητα έχει αναπτύξει κτητικότητα (κάνουμε μερικές επαναλήψεις στη σειρά και στη συνέχεια αφήνουμε το σκυλί με το αντικείμενο, εκτός αν είναι «απαγορευμένο αντικείμενο»).Στην περίπτωση αυτή δίνουμε μια εξαιρετικά ξεχωριστή λιχουδιά στην τελευταία προσπάθεια και αντικαθιστούμε το αντικείμενο με ένα παιχνίδι κατάλληλο για μάσημα.
5) Ανταλλαγές με αντικείμενα πολύ σημαντικά με τα οποία το σκυλί έχει αναπτύξει αυθόρμητα κτητικότητα (λίγες συνεχόμενες επαναλήψεις με εξαιρετικά ξεχωριστές λιχουδιές και μετά επιστρέφουμε το αντικείμενο ή αντικαθιστούμε)
6) Συντήρηση: περιστασιακές λιχουδιές όταν ο σκύλος έχει ένα αντικείμενο (ένα «ρεπερτόριο» με ανταμοιβές και μετά ή δίνουμε το αντικείμενο ή το ανταλλάσσουμε).

Προχωρούμε στην επόμενη άσκηση μόνο εάν ο σκύλος είναι καλός στην άσκηση που μόλις κάναμε. Την περίοδο που δουλεύουμε τις ασκήσεις αυτές, καλό θα ήταν το σκυλί να μην έχει καμία πρόσβαση σε οποιοδήποτε άλλο αντικείμενο το οποίο να ανήκει σε υψηλότερο επίπεδο από αυτό που δουλεύουμε. Αυτό θα ήταν και για τους δύο σίγουρη και εγγυημένη αποτυχία. Για παράδειγμα εάν ο σκύλος βρίσκεται στο επίπεδο ΄΄4΄΄,πρέπει να κρατήσουμε τα πολύ σημαντικά για αυτόν αντικείμενα «εκτός πεδίου»,μέχρι να είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε το επίπεδο ΄΄5΄΄.Πρέπει να ξέρουμε ότι : «Δεν μπορούμε να τρέξουμε εάν πρώτα δεν μπουσουλίσουμε και δεν περπατήσουμε».

Για την άσκηση ΄΄5΄΄ θα μπορούσαμε να αφήσουμε ένα αντικείμενο μεγάλης αξίας έτσι ώστε ο σκύλος αυθόρμητα να πάρει στην κατοχή του. Είναι πολύ καλύτερα να προσέχουμε εξ' αρχής τα αντικείμενα που φυλάει ώστε να μην χρειαστεί να αντιμετωπίσουμε μετά το πρόβλημα ενώ δεν είμαστε έτοιμοι.

Οι επαρκείς επαναλήψεις ανταλλαγής αντικειμένων αποφέρουν ένα σκύλο ο οποίος πραγματικά λαχταρά να του παίρνουν πράγματα. Εκτός από την ενίσχυση του φαγητού-ανταμοιβή, το σκυλί παίρνει και την πληροφορία-μήνυμα ότι : «Όταν οι άνθρωποι παίρνουν πράγματα μακριά πολύ γρήγορα τα δίνουν πίσω. Συνεπώς δεν είναι κάτι τρομερό».

Όταν ο σκύλος είναι πλέον ήρεμος και χαλαρός με τις ανταλλαγές μπορούμε να σιγουρευτούμε με το να δοκιμάσουμε την ανταπόκριση με τυχαίες λιχουδιές. Πηγαίνουμε στο σκύλο κατά τη διάρκεια του μασήματος του παιχνιδιού, παίρνουμε το παιχνίδι του,τον επιβραβεύουμε με μία λιχουδιά και τον αφήνουμε να συνεχίσει.

Όπως οποιαδήποτε άλλη συμπεριφορά που σιγά-σιγά την εγκαταλείψουμε, έτσι και αυτή μπορεί να αλλάξει κατεύθυνση εάν δεν διατηρηθεί. Εάν ο σκύλος εξακολουθεί να παρουσιάζει προβλήματα φύλαξης, προχωρούμε με μεγάλη προσοχή, «μαλακώνοντας» το στόμα του. Εάν είναι αναγκαίο με το πέρασμα του χρόνου χρησιμοποιούμε προστατευτικά γάντια ή βάζουμε στο σκυλί φίμωτρο. Σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει να κάνουν τα παιδιά όλα αυτά. Εάν υπάρχουν παιδιά στο σπίτι μπορούν να δουλέψουν με το σκυλί εάν και μόνο εάν :
1) Το σκυλί συμπαθεί τα παιδιά.
2) Ο σκύλος έχει αποκτήσει «μαλακό στόμα»,ή έχει φίμωτρο για όλες τις ασκήσεις.
3) Όλα τα ενήλικα μέλη του σπιτιού έχουν ήδη ολοκληρώσει επιτυχώς όλη τη διαδικασία.
4) Οι ασκήσεις που δουλεύονται με τα παιδιά επιβλέπονται από ενήλικες κάθε δευτερόλεπτο.

Αυτό ισχύει και για τις ασκήσεις με το φαγητό και το μπωλ, για τη φύλαξη περιοχής και όχι μόνο για προστασία αντικειμένων. Πρέπει να ξέρουμε πως αν ο σκύλος μας είναι φύλακας αντικειμένων και έχουμε δουλέψει τις ασκήσεις αλλά δεν έχουμε παιδί, τότε συνεχίζει να είναι φοβερός φύλακας αντικειμένων εναντίον των παιδιών.
Οι σκύλοι δεν γενικεύουν καλά.

Ακόμα και αν ο σκύλος δεν έχει γίνει κτητικός απέναντι στο αφεντικό, μπορεί να γίνει απέναντι σε ξένους και ιδιαίτερα σε παιδιά, ειδικά εάν δεν είναι πολύ καλά κοινωνικοποιημένος με αυτά.

Εάν είμαστε το είδος των ιδιοκτητών που έχουν ασύδοτα τα σκυλιά τους, πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε πριν το σκυλί μας δαγκώσει έναν επισκέπτη-παιδί. Η ιδιοκτησία ενός σκυλιού είναι τεράστια ευθύνη, τόσο απέναντι στο σκύλο, όσο και απέναντι στον κόσμο.

Πρώτ' απ' όλα πρέπει να αρχίσουμε να δουλεύουμε με το σκυλί ενώ αυτό είναι μικρό. Με τα κουτάβια μπορούμε να δοκιμάσουμε όλες τις ασκήσεις με όλα τα αντικείμενα, κάνοντάς το παιχνίδι.

Μια πολύ έξυπνη κίνηση στην εκπαίδευση του σκυλιού στο να μη φυλάει πράγματα, είναι να το μάθουμε να επιστρέφει πράγματα. Εκτός του ότι αποτελεί μία πολύ καλή άσκηση και βοηθάει το σκυλί να βγάζει την ενέργειά του, το βοηθάει να αντιλαμβάνεται τα αντικείμενα προς φύλαξη σαν αντικείμενα για επιστροφή και παιχνίδι. Μπορούμε απλά να παίζουμε με το σκυλί χαλαρά με αντικείμενα και αυτό βοηθάει και το σκυλί και τον χειριστή. Στην αρχή πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί με τα χέρια μας. Το σκυλί πρέπει αρχικά να έχει ενθουσιώδεις και επιτυχείς επιστροφές με αντικείμενα που δεν φυλάει. Την πρώτη φορά που θα χρησιμοποιήσουμε στο παιχνίδι αντικείμενα που φυλάει το σκυλί, πρέπει να παραμείνουμε «κολλημένοι» στην καρέκλα μας και να μην κυνηγήσουμε σε καμία περίπτωση το σκύλο επιδεικνύοντας ενδιαφέρον για το αντικείμενο. Πρέπει να χρησιμοποιούμε ασφαλή αντικείμενα ώστε να χαλαρώνουμε και να εκπαιδεύουμε. Πρέπει να ενθαρρύνουμε το σκυλί να έρχεται σε εμάς με επιστροφές που επιβραβεύουμε. Εάν είναι αναγκαίο πρέπει να κατεβάζουμε τα κριτήρια.

petcorner

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια

Ο germanikos.blogspot.com θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες του έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Μη προσβάλλετε τη Σελίδα με άσχετα για το περιεχόμενο σχόλια!

Δημοσίευση σχολίου (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !